tirsdag den 23. oktober 2012

Sursød Steak



























SUR-SØD STEAK (2 personer)
  • 2 steaks uden fedtkant, evt. tykstegsfiletter
  • 2 peberfrugter
  • 1 tsk. tomatpuré
  • 2 spsk. hvidvinseddike
  • 1 spsk. ribsgelé
  • olivenolie
  • salt, peber og timian (tørret eller frisk)
Dette er en meget hurtig og lækker, orientalsk inspireret måde at lave steaks på og man slipper for en stor opvask, for kød, peberfrugt og sur-sød sauce kan laves i samme pande (jeg udviklede retten før jeg fik en opvaskemaskine ;-)

Krydder kødet med salt og peber og læg dem i en skål med eddiken og lidt olivenolie, og lad det stå i 10-15 min.

Mens kødet trækker i eddiken, skæres peberfrugterne i store stykker og steges på panden med lidt stegeolie og timian. Stegetiden afhænger meget af smag og man finder hurtigt ud af hvad man bedst kan li'.

Tag kødet ud og steg det på panden (gem eddiken). Når jeg steger steaks på en pande, giver jeg dem høj varme på begge sider, så overfladen brunes hurtigt. Efter skruer jeg ned på lav varme for resten af stegetiden, som alt i alt ligger fra 6-10 min. for ”medium” alt efter kødets tykkelse. Min erfaring er at kødet får en mere homogen rød farve gennem det meste af kødet (ikke råt), frem for stor kontrast. Man kan let stege steaks seje med for høj varme i lang tid. Selvom man ikke er til rødt kød er det stadig en god metode.

Tag kødet ud, sluk for varmen og hæld eddike og olivenolie i den varme pande. Opløs ribsgeléen i eddiken og bland puréen i til en sauce. Kværn evt. lidt peber i hvis man mener at saucen trænger til det.

Server retten som vist på billedet og hæld saucen omkring og lidt på retten. Tilbehør kan være kogte ris eller hvad man ellers ønsker til.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar